Tehokas rasvanpoltto- HIIT vai HYPOXI

Erilaisia liikuntamuotoja on maailmassa vaikka millämitalla, pitäisi vain löytää se omansa. Jos ajatellaan liikuntaa vain rasvanpolton näkökulmasta, on yksi tehokkaimmista ja suosituimmista tavoista HIIT treeni (Korkeatehoinen intervalliharjoittelu). Tässä postauksessa vertaillaan hieman HIIT treeniä ja HYPOXI treenia.

Näyttökuva (25).png

KORKEATEHOINEN VS MATALATEHOINEN TREENI

HIIT on lyhytkestoinen ja korkeatehoinen harjoittelu lyhyillä spurteilla ja levolla. Esimerkiksi 30min treeni: 10min kävely (lämmittely) + 1 minuutin juoksu, 1 minuutin kävely, toista tämä 5 kertaa + 10 kävely (jäähdyttely). HIIT polttaa rasvaa treenin jälkeen. HYPOXI treeni kestää 30min, treeni tehdään matalalla sykkeellä  ja tasaisella nopeudella. Matalasykkeinen liikunta auttaa lihaksia polttamaan ongelma-alueilta vapautuvaa rasvaa.

 

MITEN RASVA PALAA

HIIT auttaa laihtumista järkyttäessä kehoa. Se menee äärimmäisen korkeasta sykkeestä alhaiseen sykkeeseen ja tämä voimakas muutos tukee laihtumista. Tällöin rasva palaa sieltä missä verenkierto on parhaimmillaan, yleensä kehon yläosassa. HYPOXI on rauhallinen ja tasasykkeinen harjoittelu - HYPOXI haluaa sinun pysyvän "rasvanpolttoalueellasi", jotta voit polttaa tehokkaasti rasvavarastoja. HYPOXI harjoitus parantaa verenkierto ongelma alueella, joten se kohdistaa rasvanpalamisen ongelma alueelle eli alavartaloon.

Näyttökuva (24).png

KORKEA RASITUS VS. PIENI RASITUS
Äärimmäisen ja voimakkaasti vaikuttavan luonteensa vuoksi HIIT altistaa kehosi äärimmäiseen paineeseen, vaikkakin lyhytaikaiseen. Tämä ei sovi heille, jotka ovat aiemmin kärsineet vammoja, koska lihasten kuluminen voi aiheuttaa uusia vammoja. HYPOXI:ssa on vähäinen iskunvaimennus, joten se ei aiheuta painetta nivelille. HYPOXI:ssa joko pyöräilet kevyellä vastuksella tai kävelet juoksumatolla. HYPOXI:llä on minimaalisia rajoituksia, se on tarkoitettu kaikenikäisille ja niille, joilla on aiemmat vammat (jos lääkäri antaa luvan tietenkin!).

 

EDISTYNYT VS. ALOITTELIJA
HIIT treenissä sykkeesi vaihtelee erittäin korkeasta erittäin alhaiseen maksimaaliseen tehoon, jolloin HIIT vaatii myös hieman parempaa kuntoa. Muista aloittaa omalta tasoltasi. HYPOXI on tarkoitettu kaikille kuntoisille ja ikäisille. Se on myös hyvä niille, jotka tarvitsevat kuntoutusta ta ovat olleet kuntoilematta pitkään, koska HYPOXI auttaa harjoittelussa ilman rasitusta.



Kumman sinä valitset? HIIT tai HYPOXI? Itse suosittelen kokeilemaan molempia :)

Lähde 10.2.2017 Lucy Moore: Fast Weight Loss, General Health