Kokonaisvaltainen valmentautuminen kohti tavoitteita

image1.jpeg

Silloin kun tavoitteena on kilpaurheilla oman lajinsa huipulla, kaikki omaa kehitystä tukevat asiat on huomioitava.

Olen 27-vuotias pikajuoksijanainen Porista. Lajini ovat hallissa 60 ja 200 metrin ja ulkokentillä 100 ja 200 metrin pikapyrähdykset. Olen viettänyt lähes koko ikäni yleisurheilun parissa. Parhaiksi saavutuksikseni voisin nostaa 15 SM-mitalia nuorten sarjoista ja useat finaalipaikat Kalevan kisoista. Olen myös saanut pukea Suomi-paidan päälle useita kertoja niin arvokilpailuissa kuin maaotteluissakin.

 

Tällä hetkellä voin sanoa, että elän unelmaani eli lähes urheilijan elämää, johon kuuluu päivittäisen treenaamisen lisäksi aineenopettajan opinnot Tampereen yliopiston yhteiskuntatieteellisessä tiedekunnassa. Treenaamisen lisäksi urheilun ympärille rakentuu tarkkaan harkittu kokonaisuus, joka koostuu useista tekijöistä. Vaikka lajini on pitkälti yksilöurheilua, ympärilläni on useita raudanlujia ammattilaisia auttamassa minua kohti tavoitteitani.

 

Hypoxiin sain mahdollisuuden tutustua viime keväänä. Olin kuullut siitä paljon positiivista palautetta urheilijaystäviltäni ja lukemani tieto vielä vahvisti tunnettani siitä, että tätä on päästävä kokeilemaan. Taustallani oli vuoden takainen loukkaantuminen, jota seurasi suurehko leikkaus. Leikkauksen jälkeen jouduimme yhdessä leikanneen kirurgin, fysioterapeutin ja valmentajan kanssa suunnittelemaan paluuni päivittäisiin juoksutreeneihin. Tie on ollut pitkä ja mutkikas.  Loukkaantumisten myötä olen oppinut, että urheilijan elämä koostuu paitsi treeneistä, ravinnosta ja levosta myös  aktiivisesta palautumisesta.

 

Hypoxi-harjoitteluni alkoi sillä, että suunnittelimme yhdessä asiantuntevan ohjaajan kanssa minulle sopivan kokonaisuuden, joka vastaa juuri minun tarpeitani. Hypoxin avulla olen saanut tehostettua palautumistani. Kevään ja kesän ajan olemme lisänneet harjoitusohjelmaan aktiiviset palautustreenit hypoxissa. Palautustreenit olemme pyrkineet toteuttamaan aina sopivassa suhteessa kovimpien treenien kanssa, viimeistään lepopäivän aamuna.

 

image4.jpeg

Hypoxin avulla palautumistani on saatu nopeutettua ja myös jalkoihini helposti jämähtävät nesteet ovat lähteneet liikkeelle. Olen tehnyt hypoxi-palautumisharjoitukseni pääasiassa pystypyörässä, jossa poljetaan kevyellä vastuksella ilmanpaineen vaihdellessa ympärillä. Olen kokeillut myös hypoxi-makuupyörää ja hypoxi-pukua yhdistettynä kävely-/hölkkäharjoitukseen. Kaikista näistä harjoitusmuodoista on jäänyt positiivinen kokemus.

 

Olen tuntenut hypoxi-harjoitusten jälkeen itseni ja kroppani kevyeksi ja jalkani hyvin energisiksi. Hypoxi-harjoittelu on ehdottomasti parantanut palautumistani. Olen huomannut, että hypoxin jälkeen lihaksisto on valmiimpi ja vastaanottavaisempi koville harjoituksille ja erillistä kevennettyä päivää lepo-/hypoxi-päivän lisäksi ei tarvita.

 

Uskon, että kun kaikki palaset loksahtavat kohdelleen ja treenin, aktiivisen palautumisen ja levon suhde saadaan sovitettua oikein, kilpailen Suomen huipulla tavoitellen huippusuorituksia ja arvokisaedustuksia Suomi-paita päällä.

- Jenni, Pori